Danser i parken Erik Kruse Sørensen | Skrevet: Oktober 2004 Sidst Opdateret: Oktober 2004 Skærmvenlig med menu |
Analyse af skulptur i Lejerbo Næstved
En af min ungdoms fyrtårne, kunstformidleren Rudolf Broby-Johansen, mente
at kunst var det samme som “menneskeværk”. Hvad enten vi laver mad, bygger huse,
lægger brosten eller maler billeder, er det alt sammen udtryk for en kunnen - og dermed kunst. Kunst er noget
enhver kan. Derfor er ingen kunst finere end andre. Ud fra denne tanke er der
kunst i enhver kunnen – og det er rigtigt - men en sådan super-demokratisk opfattelse
gør samtidig kunstbegrebet meningsløst. Problemet er, at han satte lighedstegn
mellem kultur og kunst. Dermed bliver kunstbegrebet tomt. Selvfølgelig vil vi mere med at stege
en bøf eller bygge et hus, end blot skaffe os nærings- eller brugsværdi. F.eks.
kan man underbevidst tillægge det stegte kød kvaliteter som f.eks. velstand, maskulinitet,
eller mindelser om jagtens spænding. Og når vi dertil spiser kogte kartofler
med sovs (dobbelt bouillonterning) udtrykker vi danskhed, folkelighed,
tradition - ikke? Måltidet foregår omkring spisebordet i samtalekøkkenet, som signalerer
familiens sammenhold. Men er bøffen, kartoflen, bordet og boligen kunst? Tja, næppe
hvis kunst opfattes som en bevidst gestaltet
fortolkning af verden. Når vi maler et billede, skriver digte, eller former
en skulptur, giver vi udtryk for vores opfattelse - og forsøger samtidig at blive
mere klar over, hvad vi egentlig mener om sagerne… Igennem mange århundreder klarede menneskene i Vesterlandet sig med at
udtrykke sig i billeder og skulpturer, der som regel forestillede noget
genkendeligt – en situation, en person, en ide. Fra 1400-tallet og frem
arbejdede malere og billedhuggere på at udvikle en så naturtro illusion som
muligt, og samtidig forsøgte de at indfange menneskets psyke – med et
gammeldags udtryk: dets sjæl. I disse, tilsyneladende så virkelighedsnære
kunstværker, var der imidlertid altid en fortæller, der fortalte hvordan kunstværket skulle opfattes.
Ligesom romanens fortæller styrer læserens oplevelse. Så hvis virkelighed var det egentlig man oplevede gennem kunsten? Dette spørgsmål trængte sig mere og mere på i takt med det borgerlige
samfunds og det borgerlige individs udvikling. Tidligt i 1900-tallet begyndte
kunstnere, under påvirkning af det hektiske, opsplittede liv i storbyerne og
som et svar på naturvidenskabernes (og fotografiets) krav om objektivitet, at
udvikle former og arbejdsmetoder hvormed skaberen af værket så at sige forsøgte
at træde ud af sit værk. Man bestræbte sig bl.a. på at arbejde med “rene”,
abstrakte former og nye materialetyper. Som f.eks. ”kubisterne” Braque
og Picasso – og deres forløber Cezanne. Billedets
lighed med den “virkelige” verden blev underordnet behovet for at skabe et
moderne, nutidigt udtryk. Som modsætning til traditionel, figurativ kunst. I
stedet for at gengive verdens former,
ville man undersøge verdens former... Værket blev en verden i sig selv,
og henviste ikke nødvendigvis til noget genkendeligt. Man trak på denne måde fortælleren
ud af værket og nærmede sig virkeligheden, på bekostning af virkeligheden! Selve den abstrakte form var en væsentlig del af budskabet i modernistisk
kunst. Den kunne bruges til at signalere
modernitet: at man var med på noderne. Andre bevæggrunde føjede sig senere til
modernismen. Den brudte og fragmenterede kunst – ekspressionismen - der opstod
efter første verdenskrig, ville udtrykke verdens og menneskelivets splittelse
og samtidig udtrykke en protest mod denne splittelse. Man viste verdens vanvid
– og at der måske var håb om en heling. Dette motiv gik senere op i den
surrealistiske bevægelse. Hvad der end drev den modernistiske kunstbevægelse, så
var den skabt af et fåtal for et mindretal og blev gennem århundredets første
halvdel afvist eller ignoreret af de fleste normale mennesker. Men på mærkelig
vis blev moderne elitekunst alligevel efterhånden en del af mange menneskers
hverdag. Dengang i 1960-erne, da rigdommen i Vesten voksede med feberagtig hast, og
man for alvor tog fat på at asfaltere landskaberne, fik også Danmark råd til at
bringe kunsten ud til folket” – gennem kunstmuseer, egnsteatre, kunst på
arbejdspladsen, en skulptur foran hvert rådhus, dekorationer på boligblokke osv. Imidlertid var bohemernes bevidst sære og
abstrakte kunst i gang med at etablere sig som samfundets officielle kunst. En
af årsagerne var at de ældre, mere naturalistisk sindede kunstnere langsomt var
ved at uddø og at professorstillingerne på akademiet blev indtaget af de, der
havde haft tålmodighed til at vente 20 – 30 år på anerkendelse. Den socialdemokratiske velfærdsstat havde brug for pæne ting, der kunne
repræsentere den, og købte løs af denne gældende (- anti!) borgerlige finkunst.
En del af det socialdemokratiske projekt gik (og går vel stadig) ud på at gøre
de underprivilegerede til borgere. Udvikle deres smag. Det jævne folk foretrak
rent privat ”sigøjnerbørn med vokstårer”, kongelige porcelænshyrdinder og
Morten Korch - idyller, men klappede da for det meste høfligt, når silkesnorene
blev klippet over. Problemet var, at moderne billeder, skulpturer (og da slet
ikke modernistiske digte og skuespil!) sjældent var – og i kraft af sin historiske oprindelse ikke kunne være – folkelige
og umiddelbart tilgængelige. Kort og godt: Man serverede masser af elitekunst
for massen. Reaktionen udeblev heller ikke. Hvorfor egentlig betale for en
fortolkning af verden, man ikke forstår en skid af? Og derfor startede lagerforvalter
Rindal fra Vejle sin protestbevægelse – en spæd forløber
for Fremskridtspartiet. Det virkede som om maleri og skulptur over et par menneskealdre havde
fjernet sig fra den verden, de fleste mennesker boede i. Malere og
billedhuggere levede tilsyneladende i særlige mentale rum, uden nogen
påfaldende tydelig forbindelse med samfundet og virkeligheden i øvrigt. Og derfor
kunne man alt for let få mistanke om, at den akademiske, statsstøttede kunst ikke
var leveringsdygtig i udtryk for almene erfaringer, længsler og drømme. Hvad kunsten
ellers gjorde godt for, ud over at være noget velhavere kunne investere i, var
ikke indlysende for menigmand i parcelhusland. Denne begrædelige historie om kunstens fremmedgørelse stopper ikke her. De
seneste 20 – 30 års bildende kunst ser ud til at have problemer med selve det
urgamle projekt: at fortolke mennesket i verden. Blandt andet fordi man har
fortsat projektet med at trække fortælleren ud af værket. Man har i høj grad satset
på formeksperimenter - ren abstraktion – selvom en hel del kunst da stadig
kommenterer aktuelle emner, f.eks. dyreetik eller genmanipulation. Min
fornemmelse er, at postmoderne kunst i høj grad viser hen til sig selv – spejler
sig selv – eller beretter om det lokale, det specielle, det helt aktuelle. Måske
fordi verden er blevet så indviklet, at ingen kan rumme den i sin tanke? Derfor
ved vi ikke rigtig hvem vi selv er, eller hvor vi befinder os? Måske er det
vigtigste budskab i postmoderne kunst netop, at verden i bund og grund virker uoverskuelig, kaotisk, relativ.
Men også åben i alle retninger og tider. Denne åbenhed kan man jo opfatte som en
frihed - eller forbandelse. Afstanden mellem elitens - masseproducerede - kunst og jævne menneskers
livsverden indgår i det vi i mangel af bedre kunne kalde “Den postmoderne
tilstand”. Således ser en del af nutidens kunstnere ud til at arbejde i et selvstændigt,
selvrefererende system. Uden organisk forbindelse til andre af samfundets
systemer. Og underligt nok – men vel egentlig ganske logisk - er den
modernistiske kunst fra midten af 1900-tallet, uden vi rigtig lagde mærke til
det, gået hen og blevet klassisk - og helt folkelig i sin tilgang, i hvert fald
sammenlignet med laser-skulpturer, guldfisk i blendere, rådnende grise i
glasbokse og milliardærernes operahuse… For eksempel den stål-skulptur, som er opstillet i boligforeningen “Skovparken”
i Næstved, på et grønt areal mellem Skovsyrevej og Skovstjernevej. Her ses
skulpturen i en anden sammenhæng: http://www.tornbjerg-gym.dk/billedkunst/Skulptur/Skulpturtyper/materiale.htm Børge Jørgensens (1926-1998) værk er fra 1975. Det er en ca. tre meter høj
konstruktion af poleret, rustfrit stål, anbragt på en sortemaljeret jernkasse,
som igen er monteret på et betondæksel. Hele herligheden er anbragt på en lille
høj på græsplænen, befæstet med brosten. Om natten oplyses den af projektører
nedefra. Øverste del af skulpturen spaltes i tre dele, to større med en afstand
af ca. 90 grader og en mindre, firkantet ”kasse” i midten. Det blanke stål giver i solskin en mængde
reflekser, som fanger øjet. Set op mod en blå himmel giver skulpturen en illusion
af at være gennemsigtig, fordi stålet spejler himlen og tager farve efter
omgivelserne. Stål er et moderne materiale. På den måde er skulpturen samtidig
med det samfund, den er skabt af, industrisamfundet i anden halvdel af
1900-tallet. Ifølge boligforeningen hedder skulpturen “livsglæde”. Men i bogen om Børge
Jørgensens livsværk “Fra granit til stål” kaldes den “stor aggression”. Uanset
hvilken titel kunstneren har givet sit arbejde, så udtrykker begge titler følelser.
Ud fra dette vil det være nærliggende i første omgang at fortolke figuren som
en gengivelse af - eller et udtryk for - et menneske i bevægelse, med løftede
arme og let sænket hoved, forårsaget af voldsomme følelser. Formerne kan
opfattes som et udtryk for bevægelsens yderste ”rand”, som hos en tegneseriefigur
i vildt ”spin”. Det håndværksmæssige er helt i top. Figuren er lavet af omhyggeligt
udstansede og nydeligt sammensvejsede buede stålplader; dog har den enkelte
plane flader. De buede linjer fra den nederste del af ”kroppen” (der hviler på
”stilken”) og som løber sammen et sted i rummet under figuren, giver en illusion
af en opadgående bevægelse, lidt ligesom en tulipan, der folder sine blade ud
et stykke over jorden, eller et springvand. Dette “stålmenneske” virker let,
fordi det, blankt som is, og tilsyneladende gennemsigtigt som glas, løfter sig højt
over omgivelserne på en slank stilk. Samtidig virker den stærk, i kraft af
materialet. En let og stærk menneskefigur i overstørrelse, i abstrakt form. -
Som bevæger sig... Set på denne måde ”springer” skulpturen ud af basens sorte jernkasse. Denne
kasse bærer - og fastholder - det lyse stål. Basen forbinder skulpturen med
jorden og udtrykker på den måde tyngde og fastholden; skulpturen derimod viser lethed
- og løssluppenhed. Bevægelsen udgår jo tilsyneladende nedefra og giver en
illusion af at noget eller nogen undslipper basen som en anden lampens ånd.
Hvis vi vil, kan vi lade den sorte kasse stå for de udadrettede følelsers
modsætning: ufølsomhed, træghed, sløvhed. På den måde hviler lethed på tyngde.
Luft og lys står overfor jord og mørke. Ånd og materie… Følelser bliver derved til noget vi håndgribeligt kan sanse. I et abstrakt sinds-billede
i tre dimensioner, uden en form vi umiddelbart kan genkende og identificere os
med. Langt fra alt det vi til daglig opfatter som menneskets særtræk - og
samtidig meget nært. Kunstneren giver nemlig ikke en opskrift på, hvordan et
menneske skal se ud, eller hvordan
det skal være. Han viser kun at mennesket letter - eller
er let - når det bevæges af følelser. Man kan springe i luften af raseri - eller danse af lykke. For det er
ganske vist: hvis man ikke kan lette sig, ender man i den sorte gryde! Værket
siger ikke – undtagen måske i sine titler - “hvad meningen er”. Det har ikke
nogen genkendelig fortæller, som belærer os om hvad det her stykke jern
egentlig går ud på. Man må selv lege med - og bruge sin baggrundsviden. Andre
vil fortolke sagen anderledes. For mig gerne. Jeg foretrækker at se skulpturen som en danser. Om det er
jubeldans i solskin, eller krigsdans i stjerneskær er for så vidt ligegyldigt. Det
vigtigste er at den danser i Skovparken. Mens mælkebøtterne lyser gult i græsplænen. Børnene spiller fodbold bag
vaskeriet. © 2004 Erik Kruse Sørensen
© 1984-2006 Erik Kruse Sørensen