Vi er Rasmussen og Sørensen Unlimited Dansk sprog, litteratur, historie, kunsthistorie og pædagogik.
Bog!
Krigskunsten af Sun Tzu oversat og kommenteret af Erik Kruse Sørensen. Kan blandt andet købes hos Saxo.
Erik skriver
Erik performs
|
Med Netkaperen til Ønskeøerne De ved
jo nok at tre museklik borte slider højt uddannede og dyrt betalte
mennesker med at sælge oplevelser via nettet til vore unge medborgere?
Oplevelser som imødekommer markedets behov og krav; først og fremmest til
indtjening. Og det går ganske godt for denne del af kulturindustrien. I hvert
fald hævdes det at produktionen af spil i USA har overhalet filmindustrien.
1) Men
der er mere på spil i massekulturen end som så. Fra børnehave til universitet
har den (mere eller mindre) frie netadgang betydet at massekulturen er kommet
indenfor institutionernes mure. Det kan have ændret brugernes - elevernes -
opfattelse af institutionerne. Uden at nogen har lagt synderlig mærke til det.
Min
påstand er, at en betydelig del af de net-tjenester som den danske
gymnasieungdom dyrker i rigt mål, er medier for noget man kunne kalde
ungdoms-hverdags-bevidsthed. Denne bevidsthed fremtræder som drømme og
længsler - om et liv i frihed udenfor skolen. På
den måde bliver det klart at socialiseringen i skolen følges med organiserede,
kompenserende dagdrømme og symbolsk lysttilfredsstillelse, f.eks. gennem
deltagelse i online-spil. 2) I den
forbindelse udfolder sig karakteristiske fortællinger. En af ungdomskulturens
store fortællinger går tilsyneladende ud på, at det gælder om at være noget for sig. Det
bliver man ved at ligne de andre. Som en genkendelig del af massen bliver man
individ - og omvendt. 3) En anden virksom fortælling er at livet er et spil,
med tilhørende vindere og tabere. De
unge danske net-brugeres muligheder for at lære noget om verden, gennem
udforskning af nettet, ser ud til at blive filtreret gennem net-massekulturens
synspunkter og æstetik. Som de selv er med til at skabe, i og med at de er
kunder hos den. Denne massekultur er i høj grad danskproduceret, idet de som
oftest bevæger sig indenfor det nationale domæne: dk. Hvilket kunne tyde på en
søgen efter tryghed og identitet i et nationalt forum. Man dyrker det nære og
vennerne. På vej
mod en forståelse af denne del af elevkulturen kan vi iagttage brugen af nettet
på et dansk gymnasium. Jeg vil derfor gerne invitere Dem på et krydstogt til Ønskeøerne. Aktivér
Deres browser og se i spejlet med de mange facetter. Hvor man ser sig selv og
bliver set på... Lad os styre mod de fristeder, som elevernes opmærksomhed
bebor, så snart lærerens program er slut, eller der er pause. Vi navigerer ud i
det grænseland af billeder og myter, som omgærder den bogstavelige
skoleverden... Den
første øgruppe vi anduver, er de yppige Kærlighedsøer. Oppe på de blødt
svungne grønne bakker findes skønne templer for Venus, idealkvinden. Herfra
hentes billeder af hende, der bruges som tapet på pc-erens
skrivebord. Pin-up-piger til opmuntring - og til oplysning om at man er en
rigtig mand. Fra disse lyststeder downloader drengene billeder af Palmela
Andersons yngre søstre og laver deres bryster større i Photoshop. Lysten driver
værket, det er der intet nyt i. Det nye er at drengene, i skolen vel at mærke,
tilegner sig en vigtig kulturel teknik ved at arbejde med billeder af, ahem!,
kærlighedsgudinder hentet på f.eks. http://www.armsved.dk/ Nå, nu er det her jo et pænt skrift, så
jeg skal skåne Dem for flere konkrete henvisninger. Hvad
pigerne gør? Deres skriveborde er ligesom lidt mere småblomstrede.
Ofte
med billeder af heste eller Brad Pitt eller andre nuttede dyr. Hastigt
videre. Til
De saliges øer! Derinde
bag Bounty-palmene risler glemslens champagnekilder. Virkeligheden - hvad den
end er - glemmes for en stund. Og weekendens bytur
erindres. Se
Robinson og Fredag til kannibalfest. Hvor
var vi fulde - og smukke samtidig! http://www.danmarkbynight.dk/ http://www.nightleif.dk/ Så De
nogen De kendte? Videre
til Stella-novaøerne. Det hævdes, at
i vore dage kan alle (stort set da) blive stjerner for en aften. Også uden at gå
helt galt i byen. Mange er kaldede,
og mange er udvalgte. Dette er en stjerneforskole eller Askepots spejlkabinet?
Her
iscenesætter man sig som de andre. Som barmfagre amerikanske fotomodeller, eller
hip-hop-stjerner med huen godt ned over øjnene. Man er en del af en masse, som ikke kan
se eller føle de andre. Man vil
ligne sig selv og bliver massen! Kollektiv identitetsdannelse og
ensliggørelse. Hvis man kan se at man er hot, har man succes. Fordi man ligner
noget en masse kan identificere sig med. Her
udvikles i livsstilsbehov, som end ikke danske gymnasier kan imødekomme.
Vi
fortsætter vor færd og kommer til Piratøerne Vi
aner omridset af forrevne klipper, der pisker havet til skum og forstår, at inde
bag brændingen findes lumske bugter og listige skjulesteder hvor crackede filer,
ulovlige spil og musik under ét: warez - bringes i land og fordeles til
gemmesteder i fil-junglen. Alt sammen tyvegods fra kulturindustriens skatkamre.
Kongens mænd patruljerer i små hurtige både rundt om øerne, og af og til
arresteres smuglere og ladninger af spil og MP3... Piraternes hoveder sættes på
stager uden for sagførerkontorerne i hovedstaden Port Mooretown.
http://www.bigbrotherawards.dk/award/2002/orwell/peopleschoice-winner.html Alt er
tilsyneladende frit tilgængeligt og tilladt men næ, næ, næ - det må man ikke!
Jeg vil nøjes med at vise Dem en adresse: http://www.kazaa.com/ Nå, den bruger De selv!
Der kan man bare se. Der
hersker en stemning af ugennemtænkt oprør, spænding og eventyr på disse øer.
Hvis man falder i snak med piraterne, er de flinke nok og deler gerne ud af
musik, film, spil og seje programmer hvormed man f.eks. kan overtage styringen
af andres computere; her fås meget for ingenting, men også chancen for at skaffe
sig en livsvarig gæld til kulturindustrien. Man lærer at behandle store
programmængder, pakke filer ud og ind, camouflere sig, fordele byttet. Nyttige
færdigheder? Absolut. Moral? Hinsides godt og ondt. Den
legale handel og varekundskab dyrkes på de nærliggende Cargoøer. Her er nogle af de store
steder: http://www.bbd.dk/ http://www.dba.dk/ Lad os
lige slå et slag forbi mit yndlingssted: Skatteøen. Det højeste bjerg hedder
”Kikkerten”. Herfra er der vid udsigt gennem f.eks.: http://www.google.com/ http://www.webcrawler.com/
Smukt,
ikke? Man skal også her vide hvad man vil finde, før man kan
finde. Bruges
af alle. Men ikke lige godt. Nu
øjnes Pludreøerne i kimingen. De indfødte opsender røgsignaler og
indbyder til uforpligtigende pow-wow på f.eks. http://www.jubii.dk/ I
skrivende stund – søndag aften – chatter her lidt over 2400 on-line. Her sender
man også ICQ og SMS til hinanden. Via f.eks. http://www.icq.com/ - Hvis
man er on-line, kan man sende en besked til en ven eller kollega, hvis
ICQ-programmet kender hans IP - internetadresse. Kan findes på http://www.myip.dk/ I en
verden behersket af penge er det sympatisk at se et non-profit foretagende som
denne ungdoms-kontaktside: http://www.arto.dk/ Hvad giver De?! Vi
hopper videre til Spiløerne. En af
de store byer hedder http://www.komogvind.dk/
Befolkes
af børn og andre barnlige sjæle. De
seje spilnørder samles på f.eks. http://www.blackisle.com/ Kan vel bedst beskrives som endnu en
Ringenes Herre-klon. Dungeons-and-dragons
spillerne bor bl.a. i www.wizards.com/ På en
holm, dækket af grå betonfæstninger, mødes splatterkrigerne til deres evindelige
"Bang-du-er-død!". http://www.counter-strike.net/ Grundmyten
er her at Imperiet kæmper mod Terroristerne. Ligner det noget vi har set på TV?
Titusinder af spillere hver dag. En
anden kampzone findes på http://www.nukezone.nu/ Et lidt vanskeligere, men også ganske
besøgt krigsspil. På disse øer findes en mængde andre stammer, som det ville
føre for vidt at opregne. Men det fælles er, at her kan man blive ”masse-stjerne” med
magt og anseelse på en ufarlig måde. Livet er et spil siges
det. Lad os
padle hjemad. Med
brisen i ryggen sejler vi forbi den lille Nyhedsholm. Her holder journalisternes
stamme til. Man opsøger dem for at
høre nyt – eller er det tv-programmet som trækker? http://www.tv2.dk/ http://www.dr.dk/ Vor
udflugt er forbi og vi er tilbage hvor vi kom fra. Lad os hvile lidt ud her på
Sporadierne. Disse adspredte øer er befolket af en stamme af forskere og
formidlere fra universiteter, gymnasier, folkeskoler og en skok andre
funktioner. I
deres templer samles man omkring den hellige ild til stilfærdige og langvarige
diskurser. Her undervises i de fortællinger vi kalder fornuft, objektivitet,
dannelse - og tilegnelsen af praktiske kundskaber, så som at kunne fortolkeven
tekst og regne den ud. Stammen praktiserer nogle indvielsesritualer de kalder
”eksamen”. Den
kultur vi abonnerer på, også den videnskabelige, er som al kultur en måde at være sammen på og en måde at forstå verden på. Når det gælder den
kultur vi opsøger på nettet, finder vi som en hverdagsagtig handling frem til de
interessante sider, springer adræt rundt i det konkrete intetsteds vi kalder
Nettet - og tænk, det er kun en halv snes år siden den første brugbare browser
kom på markedet!
Med et
lån fra en af fortolkningskunstens oldermænd, Aristoteles, kan man sige at man
på nettet (s)hopper fra ”sted til sted” i og med at hvert "sted" – græsk: topos
– har en karakteristisk form, funktion - og ofte en genkendelig fortælling. Et
”topos” på nettet kan således beskrives som en flerhed af i øvrigt uafhængige
hjemmesider og tjenester, som er forbundet af fortællinger med nogenlunde det
samme indhold. Topos"
er i den aristoteliske betydning et alment accepteret synspunkt, der bruges som
belæg for påstande. Altså en logisk/retorisk term. I denne forbindelse bruger
jeg ordet ”topos” om de måder hverdagsbevidsthed manifesterer sig på, på nettet.
Nemlig i ”klynger” eller ”ø-grupper” med bestemte genremæssige og brugermæssige
kendetegn. For formidlingens skyld har jeg i lettere satirisk form beskrevet dem
som rumlige idealtyper. Med krydstogtet som en gennemgående metafor. Det har
virket hensigtsmæssigt at beskrive de tjenester vi lige har besøgt, som
”hjemsteder” for fortællinger, hvis stof skabes i et fællesskab af brugere, der
samles omkring deres foretrukne hjemmesider og tjenester. ”Stederne”
er, i lighed med Aristoteles´ begreb, ofte udtryk for en slags almene
synspunkter. Hvad angår dansk ungdomskultur på nettet, har synspunkterne i høj
grad form af ønskeforestillinger og drømme om verden. Disse ”steder” er igen
dele af et globalt amerikaniseret fortolkningsfællesskab. Nettets
let tilgængelige massekultur bidrager muligvis til ændringer i brugernes –
elevernes - opfattelse af institutionerne og af elevrollen. Hvordan? - Det må
videre undersøgelser vise. I hvert fald mener jeg at kunne sandsynliggøre, at
der via nettet foregår en parallel
socialisering gennem identitetsleg og annoncørbetalt lysttilfredsstillelse.
Hvis man underviser i en pc-klasse, kan viden om denne socialisering med fordel
indgå i den daglige didaktiske indsats. Det er i hvert fald min erfaring.
Men
store dele af ungdoms-net-kulturen er et Mare Incognita. Også fordi nettet
ændrer sig hele tiden. Hjemmesider og tjenester lukker og nye behov udvikles
sammen med nye funktioner - og omvendt. Hvis
De synes det er interessant og nyttigt selv at karakterisere de steder og
fortællinger der råder i net-kulturen, kan De jo fortsætte herfra. Og kast lige
et blik på Deres egen institutions hjemmeside (eller intranet). Eller Deres
private? Hvordan mon den står sig i
kampen om opmærksomhed i de sunde, vi just sejlede igennem? Antal besøgende? Og
hvad søgte man på siden? Spørg Deres web-master. Massekulturen
styrer. Coda: Hyldest til George Orwell (1903-50).
En af nettets store fortællere er Big Brother. Vi deltager selv i hans
fortælling. http://gemal.dk/browserspy/ Noter 1) www.berlingske.dk/it/artikel:aid=390046/ 2)
Dette essay udspringer af to mindre undersøgelser fra hhv. 2002 og 2003.
Den
første dokumenteres i rapporten ”Virtuel eller virkelig læring”, som findes på
http://www.erikkruse.dk/ Mine erfaringer som internet-guide
grunder sig i øvrigt på fire års erfaring som underviser af pc-klasser på htx i
Nykøbing Falster. http://www.ceus.dk/ Det er
vanskeligt at sige hvor meget tid en gymnasieelev med en bærbar computer og
netadgang tilbringer ”på nettet” eller on-line, for hvad vil det egentlig sige
at ”være on-line”? Pc-eren kan jo godt stå tændt på mit arbejdsbord, og være
koblet op, uden at jeg selv er ”på nettet”. Mit skøn, som støtter sig på en ikke
publiceret undersøgelse fra 2003, er at eleverne betragter sig som værende ”på
nettet” i 25-30 % af skoletiden. Så hvor er eleverne henne? Ikke
nødvendigvis i klassen. Det
rejser spørgsmålet om hvad et gymnasium egentlig er, når det forsynes med disse
kraftige informationsværktøjer? Og
hvordan elevrollen defineres? Hvis hun er on-line, kan eleven sagtens have 2-3-6
projekter i gang: noteskrivning, snak med sidekammeraten, slikspisning, ICQ
sammen med en veninde om ham den lækre på første række, som de begge bager lidt
på, musik i den ene øresnegl, SMS til - og så videre ad nauseam. 3) I
hvert fald ifølge Peter Sloterdijks ætsende sociologiske fortolkning af massen
og dens politiske kultur: Die Verachtung der Massen (2000) © 2003
Erik Kruse Sørensen |