Med andre øjne i hånden på saksen Af Anne-Marie Rasmussen | Skærmvenlig med menu |
fotomontage i starten af det 20. århundrede
Når jeg laver en billed-collage af udklip fra blade, er det pudsigt at bemærke, hvordan kendte genstande kan skifte karakter og få nye, fremmedartede identiteter og funktioner, når de "frigøres" fra sammenhængen, de var del af på et fotografi og sættes ind i en ny. Et almindeligt spisebestik
antager f.eks. form af tykke, tunge vandstråler, når det anbringes under en vandhane, og et uskyldigt strygejern bliver til et underligt uhyre, når det placeres i havet ved et forholdsmæssigt lille kystlandskab.
At flytte rundt på "virkeligheden" ved at klippe og klistre dele af fotografier sammen til et nyt billede har man praktiseret, siden fotografiet blev reproducerbart, men denne fremgangsmåde blev først formuleret som en billedtype, da dadaisterne i tiden omkring 1. verdenskrig begyndte at kalde den "fotomontage". Samtidig blev billedtypen - udover i dadaismen - fra starten af dette århundrede i stadig større
udstrækning brugt bl.a. til kommerciel reklame, til politisk propaganda og af forskellige kunstnere.
Jeg har allerede været inde på, hvordan fotograferede objekter transformeres, når man - uden at have et bagvedliggende budskab - leger med montagens effekter. Men hvordan kan man forstå fotomontagens virkemidler, når den formidler bestemte holdninger, d.v.s. virkelighedstolkninger? Og hvilken rolle
har fotografiet i denne sammenhæng?
Disse spørgsmål søger jeg at besvare v.hj.a. eksempler på fotomontager, som jeg har udvalgt fra dadaismen, surrealismen og John Heartfields produktion, hvoraf jeg går i dybden
med en enkelt fotomontage fra sidstnævntes hånd. Jeg belyser
fotomontagerne via nogle af de motivationer og ideer (overbevisninger), der ligger til grund for billederne - og på
baggrund af denne gennemgang ser jeg desuden på fotomontagernes betydninger ved at forholde dem til Charles Sanders
Peirce' tegnteori.
I denne forbindelse vil jeg først karakterisere fotografiet
som billedtype ved kort at sammenligne det med maleriet og
dernæst ved at anskue det som tegn ud fra Peirces tegnteori.
Her vil jeg koncentrere mig om de tegntyper, som jeg mener
er mest relevante for fotografiets rolle i fotomontagen.
Herefter skitserer jeg nogle synspunkter om de kulturhistoriske forandringers indflydelse på det moderne individs perceptionsform; herunder inddrager jeg bl.a. filmen som en beslægtet kunstart, der udgør en af fotomontagens billedmæssige forudsætninger. En anden forudsætning er den kubistiske
collage, og jeg vil derfor kort se på dette fænomen.
1.1. Fotograf(iet) i forhold til maler(iet)
Renæssancens perspektivsystem er, ifølge Peter Galassis be-
skrivelse, en rationel teknik til at konstruere et tredimensionalt rum på en todimensional flade, mens de tre dimensioner (via kameraet) trækkes sammen til to i fotografiet. Kameraet er dermed et redskab til at gengive perspektivet perfekt, men hvor maleren bevidst kan styre sin komposition, er
fotografen ude af stand til at komponere sit billed (1). Med
dette mener Galassi, at fotografen ikke suverænt kan dirigere elementernes indbyrdes placering på det færdige billede;
hun/han kan kun arrangere motiverne, vælge en synsvinkel og
dennes rækkevidde og "tage" billedet på et bestemt tidspunkt
i en bestemt belysning (2).
Resultatet af fotografens og kameraets manglende evne til at
komponere har Delacroix præciseret ved konstateringen af, at
"the subordinate parts are as dominant as the main subject"
i et fotografi (3); kameraet kan m.a.o. ikke skelne mellem,
hvad der for fotografen er væsentligt eller ej. For kameraet
er alting lige gyldigt - det optager udsnittet af den visible virkelighed, der falder inden for dets firkantede vindue
og er derfor præget af tilfældighed.
Fotografiet er et aftryk af verdens synlige sider (bestemt
af synsvinklen, lysforholdene o.s.v.) (4). Det, der kan ses
på et fotografi, er altså afhængigt af og dermed et bevis
på, at det er eller har været til (5); fotografiet er - med
Roland Barthes' ord - "et sikkert men flygtigt vidnesbyrd"
om eksistens (6). I maleriet er det afbildedes eksistens til
gengæld blot en mulighed, da et maleri kan males, hvadenten
den malede genstand eksisterer eller ej.
1.2. Fotografiet som tegn
I Peirce' tegnteori (7) er de tre tegntyper "sinsign", "index" og "dicisign" forbundne med noget fysisk, og han nævner
fotografiet, især det øjebliksbetonede (et "snapshot", hvori en tilfældig, momentan situation er gengivet) som typisk
for denne tegnkombination i den forstand, at det på visse
måder korresponderer nøjagtigt med sit objekt (8).
Denne fysiske forbindelse handler om fotografiets specielle
tilblivelsesproces. Et fotografi er, for så vidt det er en
konkret genstand, et "sinsign", og eftersom fotografiet direkte er påvirket af det repræsenterede objekt, er det et
"index", som har at gøre med kausalitet; der er m.a.o. i fotografiet en eksistentiel (indeksikal) relation mellem tegn
og objekt, hvilket skyldes kameraets evne til at registrere
fysiske objekter blot v.hj.a. lys og skygge (9). Som følge
af det sidste, der betyder, at et fotografi afbilder faktiske fænomener (eksistenser), er fotografiet et "dicisign",
hvilket for interprætanten betegner objektets aktuelle eksistens.
"Den måde og form som den menneskelige sanseiagtta-
gelse er organiseret på - det medium som den sker i er ikke bare naturligt men også historisk betinget."
(10)
2.1. Perspektiver fra storbyen og samlebåndet
Den generelle ekspansion - d.v.s. befolkningstilvæksten og
industrialiseringen - af de vesteuropæiske storbyer i årene
omkring århundredskiftet foregik i et særligt højt tempo i
Tyskland. Dette affødte en voksende afsky over for storbyen,
og meget af litteraturen i samtiden kom således til at dreje
sig om problemerne ved storbylivet (11).
Artiklen "Storbyerne og åndslivet" fra 1903 af den tyske sociolog Georg Simmel hørte med til denne litteratur. Her kom
han bl.a. ind på, at der hos storbyens individ sker en "intensivering af nervelivet", da det som følge af storbylivets
spraglethed og høje hastighed udsættes for et konstant sansebombardement (12). Han var endvidere inde på, at storbyen
indeholder flere perspektiver, der sjældent samles i t fælles forsvindingspunkt (13). I stedet optræder disse synsvinkler side om side - eller simultant som f.eks. i Paul Citrons fotomontage "Metropolis" (A) fra 1923, hvis struktureringsprincip er de multiple perspektiver. Denne multiplicering af synsvinklen svarer altså til, at der i billedkunsten efterhånden sker en ophævelse af centralperspektivets
dominans som den eneste gyldige måde at skabe rum på (14),
hvilket også ses i George Braques maleri "Havn i Normandiet"
(B) fra 1909.
I sit essay "Massens ornament" fra 1927 skrev den tyske kritiker Siegfried Kracauer om det moderne kulturlivs "rumlige
billeder" (15), der havde rod i den moderne, kapitalistiske
produktionsproces, hvor arbejdet blev organiseret efter maskinens principper. Ved samlebåndet udførte hver arbejder
sin delfunktion uden at kende til helheden, og de gentagne
bevægelser, som samlebåndsarbejdet krævede, dannede mønstre
af geometriske former - altså, rumlige billeder - der genspejlede sig i alle kulturformer. Konsekvensen var, at de
større sammenhænge blev usynlige for individet, der samtidig
blev anonymt som individ (16) og så at sige reduceret til at
være maskinens (be)tjener.
2.2. Filmmontagen og den moderne perception
Rumligheden, som Kracauer ser i det moderne livs billeddannelse, genfinder man i Arnold Hausers beskrivelse af filmens
behandling af tidsbegrebet. Hauser mener, at der i filmen
sker en "rumliggørelse" af tiden ved sammenklipningen af to
handlinger, der foregår samtidig men er adskilt i rum. Denne
demonstration af samtidigheden i to begivenheder ved hjælp
af montageteknikken ser han som filmens væsentligste grundtræk (17).
At tiden gøres rumlig betyder, at den bredes ud og får fylde, når samme tidspunkt vises fra mere end t synspunkt/sted
- tidsopfattelsen bevæger sig dermed væk fra det n- til det
flersporede. Men tiden tilføres også rumlighed i filmen ved,
at dens lineære kontinuitet brydes op og gøres dynamisk med
montagens mulighed for at springe frem og tilbage mellem
tidsafsnit, der kan ligge fjernt fra hinanden (18). Skellet
mellem fortid og nutid udjævnes - forgangne tider og tidspunkter aktualiseres og får betydning for nutiden ved, at de
i filmen sammenføjes med (og vises i) den. Tidligere tider
bliver m.a.o. samtidige med nutiden i og med, at filmmontagen fremstiller dem som inkorporeret i nuet.
Ifølge Hauser bliver filmens montageteknik bestemmende for
en ændring i bevidstheden hos det moderne menneskes m.h.t.
opfattelsen af begrebet tid. At forskellige mennesker gør og
tænker de samme umiddelbart usammenhængende ting, og at noget lignende er sket tidligere, anskueliggøres gennem montageformen og skaber bevidsthed om samtidighed, der også afspejler sig i billedkunsten (19).
Walter Benjamin opfatter ligeledes filmen som afgørende for
det moderne individs måde at tilegne sig verden på, men hvor
det for Hauser er tidsoplevelsen, der "omredigeres", er det
for Benjamin sanseiagttagelsen. Ifølge ham er filmen den egentlige katalysator for omfattende ændringer i perceptionen
- thi "det er en anden natur, der taler til kameraet end til
øjet" (20). Filmens hurtigt skiftende billeder har i første
omgang bevirket en afbrudt og flygtig registrering, og chokeffekten, som filmmontagen således frembringer, har krævet
en skærpet opmærksomhed for at blive ophævet. Det betyder,
at iagttagelsesevnen under filmens indflydelse er blevet intensiveret over for detaljer, man ikke førhen bed mærke i;
det kan f.eks. være en håndbevægelse, der via de filmiske
virkemidler lades med psykologisk betydning (21).
Hvad Benjamin mener, er kameraets væsen, demonstreres også i
hans illustration af forskellen mellem kameramand og kunstmaler, som han sammenligner med modsætningsparret kirurg og
magiker (22). Hvor kirurgen trænger direkte ind i kroppen på
en patient ved et operativt indgreb, holder magikeren sig
fysisk uden for patientens krop og behandler denne indirekte
ved håndspålæggelse. Den traditionelle kunstmaler bevarer,
som magikeren, en fysisk afstand til sit motiv, hvilket resulterer i et helt billede (23). Kameramanden sprænger derimod grænsen mellem sig selv og motiverne ved at skære dem i
stumper og stykker. Lig kirurgen foretager han en operation
(en dissektion): han isolerer dele af motivet, optager det
fra forskellige synsvinkler og afstande, i varierede udsnit
og tempi (24). Og disse heterogene billeder klippes i sidste
instans sammen efter et andet princip for at viderebringe
en bestemt virkelighedstolkning.
Kameraførerens fremgangsmåde - som den er beskrevet her kan, efter min mening, direkte overføres til "fotomontøren",
der yderligere har filmklipperens rolle.
3.1. Kubismens papircollager
I tiden mellem efteråret 1912 og foråret 1913 lavede kubisterne Pablo Picasso og Georges Braque billeder af bl.a. avispapir, etiketter og karton. Særligt ved disse artikler var,
at de hørte hjemme i den samtidige "massekultur" - som den
blev betegnet i almindelig kunstnerisk terminologi - og at
de nu blev indlemmet i finkulturen (25). Hvor de to kunstnere før havde gengivet genstande, bogstaver og skilte i maling, blev illusionismen nu delvis erstattet af aktuelle artikler, altså "ready mades". Da disse ikke var anerkendt som
sædvanlige kunstobjekter, lancerede Picasso og Braque en ny
kunstkategori, som de kaldte for collage.
Da kubismen er et omfattende område, vil jeg blot antyde en
tolkning af, hvad Picassos collage "La Suze" (C) fra 1912 er
udtryk for. Her bemærker man dels, at der er flere synsvinkler i billedet: f.eks. ses flasken (kegleformen i hvidt papir) frontalt, mens bordet (ovalen) ses fra oven. Og dels,
at avispapir er anvendt til at angive højst forskellige elementer i billedet: et glas, skyggepartier på og fra flasken
og et fladt rum omkring denne nature morte. De uhåndgribelige størrelser, fænomenet skygge og begrebet rum er blevet
"materialiseret" v.hj.a. avispapir; herved får billedets todimensionalitet substans samtidig med, at alt på billedfladen generelt fremtræder i al sin fladhed - også genstandene
er flade former. Billedet er m.a.o. bragt i berøring med den
materielle verden ved, at ready mades fungerer som dens repræsentanter på en måde, der fremhæver og fastholder billedet som en todimensional eksistens (26). Collagen bliver således eksemplificerende for kubisternes undersøgelse af forholdet mellem tingsverdenen og billedets virkelighed (27),
hvilket var en væsentlig del af kubismens projekt, og som i
collagen udmønter sig i en kompliceret interaktion mellem
materiale og tanke, billede og virkelighed.
3.2. Dadaismens fotomontager
Den dadaistiske fotomontage skal ses både i sammenhæng med
og i modsætning til den kubistiske collage, fordi den bygger
videre på iden med at anvende ready-mades samtidig med, at
den tager afstand fra kubismen, som tilhører finkulturen.
Digteren Tristan Tzara, der var primus motor for dadas ider, udarbejdede "Dada Manifestet 1918" i Zrich (28), hvori
han præsenterede dadas væsen bl.a. ved destruktiv handling,
negering og opløsning af alle eksisterende konventioner og
strukturer (inklusive regler for sproglig logik) både på det
kulturelle område og i samfundet som helhed. Målet var frihed, der skulle indløses ved spontanitet, irrationalitet og
forening af de mest modsatte modsætninger.
Dadaismen opstod som en reaktion på massakren i 1. verdenskrig, så Tzaras erklæring om "undergravende virksomhed" kan
forstås som en mistillidserklæring til et stift samfundssystem, der var årsag til krigen, og som han og ligesindede
ville frigøre sig fra. Denne rebelske stemning fandt navnlig sit udtryk i collageform, der blev den foretrukne teknik
(29), hvilket bl.a. - set på baggrund af manifestet - handler om teknikkens iboende mulighed for at lave uorden i en
givet orden.
Betegnelsen "fotomontage" blev undfanget i dadaismens afdeling i Berlin af George Grosz, John Heartfield, Johannes Baader, Raoul Hausmann og Hannah H"ch i tiden omkring 1. verdenskrig. Med ordet "montage", hvis ordbogs-betydning er
"samling eller opstilling af maskindele", ville de markere,
at de forstod sig selv som konstruerende ingeniører - eller
"fotomontører", som de titulerede hinanden - i kontrast til
skabende kunstnere (30). Deres fotomontager blev (med Raoul
Hausmanns ord) en slags spejlbilleder af det kaos, der fulgte i krigens kølvand (31). Modsat den preussiske hærs virkelighedsidealisering i officielle fotografier, hvor montageformen også blev brugt, var iden med dadaisternes fotomontager ifølge Hannah H"ch, at få noget, der faktisk var blevet fotograferet, til at virke uvirkeligt (32) (jvf. fotografiet som "index" og "dicisign").
Uvirkeligheden blev i hovedsagen tematiseret ved en gentagen
sammenkobling af menneske og mekanik i billederne, hvilket
H"chs egen montage "Das schöne Mädchen" (D) fra 1920 er et
eksempel på. Her udgør en maskindel skulder og arm på en ansigtsløs kvinde, som kun er antydet via håret. Kvinden smelter sammen med en målestoksmæssigt meget mindre kvindekrop,
hvor hovedet er afløst af en elektrisk pære. Bortskæringen
af ansigt og hoved er lig med en udviskning af menneskelig
identitet; mennesket underkastes m.a.o. det maskinelle ved,
at industrielt fabrikerede ting erstatter menneskelemmer.
Mekanisk bevægelse bliver dominerende og demonstreres gennem
dækkets runde form og de repeterede BMW-logoer, mens uret
står for mekanisk tidsmåling.
Mens foto-fragmenterne hos Hoch "flyder" i et udefinerbart
rum, er rumkonceptets mangel på logik markant i Raoul Hausmanns "Dada siegt!" (E) fra 1920. Gulvbrædderne peger perspektivisk ind i billedet, mens den skævt anbragte væg, der
får gulvet til at tippe nedad, lukker af for, at linjerne
mødes i et forsvindingspunkt. Punktet findes til gengæld i
fotografiet af en bygade på staffeliet, men linjerne i gulvet, som fortsætter i dette foto, er afbrudt af væggen. Dette indikerer, at der fokuseres på fotografiers (automatiske)
gengivelse af centralperspektivet; montagen anfægter således
den stationære orden i et fotografi ved, at det vises som et
billede (på baggrund af et staffeli) i et skævt, ustabilt
rum, hvor forsvindingspunktet negeres.
I sin "Første Dada-tale i Tyskland" (33) fra 1918 beskrev
Richard Hlsenbeck sin oplevelse af livets kontemporære virkelighed som "a simultaneous muddle of noises, colours and
spiritual rhytms", der uomformet blev optaget i dadaistiske
værker "with all the sensational screams and fevers of its reckless everyday psyche with all its brutal reality" (34).
Beskrivelsen er rammende for tekst-/fotomontagen "Leben und
Treiben in Universal-City, 12 Uhr 5 mittags" (F) fra 1919 af
George Grosz og John Heartfield. Det er et visuelt støjende
billede, hvor ord og sætninger er anbragt dynamisk på kryds
og tværs i et ligeværdigt forhold til fotografier. Ord og
billeder er m.a.o. ækvivalerede ved en ombytning af deres egenskaber, sådan at billeder optræder som ord og omvendt.
Brudstykker af sansninger er hobet op, hvilket giver indtryk
af en hektisk, pulserende storby-aktivitet opfanget i glimt.
Alt bevæger sig men uden retning, altså uden temporal kontinuitet; der foregår en masse på samme tid - eller simultant
- uden, at der sker noget særligt.
Billedet er endvidere i samklang med Raoul Hausmanns karakteristik af fotomontagens form som "photography and printed
texts combined and transformed into a kind of static film"
(35). Filmmontagens indflydelse bliver begribelig, når man
forestiller sig, at fotomontagen består af flere korte sekvenser, der er plukket ud fra tilfældige steder i en film
og derpå frosset fast i t billede.
Når Hannah H"chs sagde, at dadaisternes hensigt var at integrere objekter fra industriens verden i kunstens (36), kan
disse objekter på den ene side forstås som fotomontagens
konkrete materialer, fotografier og tekster fra aviser, der
mangfoldiggøres via "mekaniske processer" - og på den anden
side som fotografierne af maskin-komponenter og andre industrielt producerede genstande i montagerne (37).
I modsætning til futuristerne, der hengav sig til og fejrede
maskiners bevægelsesmønstre (og hvis billeder således var
præget af geometriske figurer, jvf. Kracauer), reagerede dadaisterne i og med deres fotomontager imod maskinens erobring af mennesket, hvilket især er tydeligt i H"chs billede.
Fotomontøren søgte at bryde maskinens magt og den tilsvarende mekanisering af virkelighedsoplevelsen indefra, dels ved
at formulere sit "arbejde" via termerne montør og montage,
som fremkalder associationer til noget maskinelt, og dels
ved at benytte fotografiet, der i dets tilblivelsesproces er
et mekanisk spor af den visible verden, til at visualisere
virkeligheden som uvirkelig.
Når dette forholdes til tegnteorien, hvor symbolet er forklaret som et tegn, der henviser til objektet i kraft af en
etableret lov(mæssighed) (38), bliver fotomontagernes dekonstruktion symboler på såvel individets indsigt i som befrielse fra maskinens magt - og det gør de via den af dadaisterne etablerede konvention (!), at saboteringen af gældende
regler (der her sættes i bås med det maskinelt betingede jvf. metaforerne "samfundsmaskineri" og "krigsmaskine") er
frihedens form.
4. Ydre versus indre realiteter
4.1. Surrealismens drømmebilleder
I surrealismen videreførtes dadaismens betoning af det spontane og afvisningen af konventioner, men nu blev de konstante negationer udskiftet med bekræftelsen af en metode til
opnåelse af frihed, der fortsat var målet.
Den franske lyriker André Breton, der havde været en aktiv
dadaistisk bidragsyder, udsendte i 1924 det første (af to)
surrealistiske manifest(er) med intentionen at etablere en
ny kode for såvel poesi som for samfundslivets institutioner. Inspireret af psykoanalysen slog han her til lyd for, at
fantasien, som ifølge Freud havde sit udspring i underbevidstheden, skulle frigøres fra fornuftens og samfundsordenens snærende bånd (39).
Breton mente, at vejen hertil gik igennem ordet, skriften,
eller nærmere bestemt automatskriften, som han var begyndt
at eksperimentere med. Men det fremgik af hans ordbogsdefinition af begrebet surrealisme (40), at andre veje end den
verbalsproglige også var egnede til at udtrykke ucensurerede
tankeprocesser. Billedet blev derfor efterhånden anerkendt
som en anden måde at formidle det ubevidstes indhold på til trods for kritikernes indvendinger om, at surrealistisk
billedkunst ikke var mulig, fordi tegningers og maleriers
forståelighed involverede bevidsthedens medvirken (41).
Max Ernst, der (lig Breton) havde talt med i dadaisternes
flok, så brugen af ready-mades (heriblandt fotografier) i
collager som en løsning på problemet, da de frigjorde repræsentationen af de ubevidste processer fra bevidsthedens styring. Når man her tager i betragtning, at Breton kaldte kameraet for et blindt instrument (42) (jvf. fotografiets indeksikale forbindelse til objektet), tilfører det fotografiet en høj grad af anvendelighed i surrealistisk kunst. Da
ordet blind er en omskrivning af bevidstløs, sigtede Breton
til, at et kamera registrerer automatisk uden at foretage en
frasortering, som menneskeøjet gør; derfor må fotografiet for Breton og Ernst - nødvendigvis være en billedtype, der
er uafhængig af bevidsthedens indgriben.
Ernst var n af de første kunstnere, der udforskede, hvordan
kombinationen af foto-fragmenter medførte forvirring af sanserne. Han har beskrevet, hvordan han en dag i 1919 opdagede
collageteknikkens iboende kraft, mens han kiggede i et illustreret blad (43). Her oplevede han, at synet af en samling
designede objekters sære figurationer pludselig stimulerede
hans evner til selv at frembringe serier af ulogiske billeder for det indre blik - d.v.s. en slags drømme- og halvsøvnebilleder set i vågen tilstand.
Oplevelsen ansporerede ham bl.a. til at lave fotomontagerne
"Den morderiske flyvemaskine" fra 1920 (G) og "Die Anatomie
als Braut" fra 1921 (H), der har sammenkoblingen af menneskelemmer og maskindele som fællespræg (44). Disse umage elementer kan have virket harmløse i de kontekster, Ernst tog
dem ud af, men her spreder de uhygge og "uvirkelighed". Han
så i denne slags repræsentation et tilfældigt møde "upon a
non-suitable plane of two mutually distant realities" (45),
hvor kontakten mellem dem skaber forvandling.
Disse billeder er symbolske tegn (jvf. definitionen af symbolet) på underbevidsthedens indhold: Ernst' (ovenstående)
ord om montagens virkning udtrykker en surrealistisk konvention (!), hvilket betyder, at netop effekten af det tilfældige møde er den lovmæssighed, der gør fotomontagerne til
symboler på det ubevidste og fantasiens frigørelse fra fornuftens fængsel. Det irrationelle og uvilkårlige bliver for
surrealisterne et udtryk for og adgangsgivende til en anden
virkelighedsform, som med Bretons formulering "superior reality" (46) tillægges højere realitets- og sandhedsværdi end
den, der kommer til syne for hverdagsblikket.
Blandt surrealisterne var der en kunstner som Salvador Dali,
der malede illusionistisk i en collage-/montageagtig form.
Dali kaldte selv sine billeder for håndmalede drømmefotografier (47), hvori han søgte at nærme sig fænomenernes virkelighed ved at lade irrationelle tanker og billeder manifestere sig gennem trompe-l'oeil. Han simulerede m.a.o. fotografi via maling, hvilket er tydeligt i maleriet "Banlieue
de la ville paranoaque-critique aprés-midi sur la lisire de l'histoire europénne" (I), der er som en malet fotomontage i kraft af den maksimale illusionistiske og detaljerede
gengivelse af en række konkrete, genkendelige objekter, der
er sat i gensidigt alienerende relationer.
Som i Max Ernst' fotomontager var den tilsigtede effekt af
et billede som dette at overrumple og desorientere sanseapparatet; billederne skulle åbenbare indholdet af det ubevidste for det blotte øje og udfordre de gængse forestillinger
om virkelighed (48).
Men med Dalis bestræbelser på at omsætte psykiske fænomer til maleriet ved imitation af den sansebare verden, støder man atter ind i problematikken vedrørende bevidsthedens kontrol. I kraft af den omhyggelige udførelse af figurerne får hans maleri karakter af efterrationalisering, og han har herved sluppet kontakten med de ukontrollable billedstrømme - så det er spørgsmålet, om Dali ikke blot simulerer at fremstille sin underbevidsthed og i
stedet viser, hvordan hans bevidsthed forestiller sig den.
4.2. John Heartfield og fotomontagen
Hvor nogle af de tidligere dadaister - heriblandt Breton og
Ernst - vendte sig mod psykoanalysen efter dadaismens opløsning, koncentrerede John Heartfield (der egentlig var døbt
Helmut Herzfeld) sig i stedet om socialismen.
Ved en tale i 1931 under en rejse til Moskva erklærede han
fotomontagen som et vigtigt instrument i klassekampen (49);
denne opfattelse stemmer overens med, at det i den kunstneriske avantgarde var en almindelig udbredt hensigt at ville
aktivere folk, der blev betragtet som passive konsumenter,
mentalt via montageformen (50).
Da John Heartfield i et interview fra 1967 blev spurgt, hvad
der fik ham til at arbejde med fotomontage, svarede han:
"The main thing is that I saw both what was being
said and not being said with photos in the news papers(...)you can fool people with photos. You can
lie or tell the truth by putting the wrong title or
wrong captions under them, and that's roughly what
was being done." (51)
Med disse ord i baghovedet vil jeg i det følgende analysere
en af hans fotomontager fra 1935 (J) med fokus på, hvordan
fotografi og tekst spiller sammen her.
4.2.1. Analyse af "Hurrah, die Butter ist alle!".
Billedet viser en familie bestående af fire voksne flankeret
omkring et rundt bord, der er dækket med genstande af jern i
form af en cykel, vægtlodder og maskinkomponenter; desuden
ses et spædbarn i en barnevogn og en hund. Hele familien inklusive hunden - får sig et kraftigt jerntilskud: manden i
midten er ved at manøvrere en cykelkæde ned i sin vidt åbne
mund, manden til højre prøver at få en bid af et vægtlod,
mens de to kvinder i venstre side forsøger at fortære henholdsvis et cykelstyr og en slags graveske. Spædbarnet sutter fornøjet på en bøddeløkse, der er mærket med et lille
hagekors, og hunden ligger på gulvet i forgrunden, hvor den
gnaver på en stor maskinbolt i stedet for et kødben.
Baggrunden for spisescenen, som udspiller sig i et perspektivisk rum (!), er en væg tapetseret med hagekors. Midt i
billedets øverste halvdel ses et repræsentativt foto af "Der
Fhrer" på et staffeli, på sofaen yderst til højre en pude
med et tegnet portræt af Hindenburg, og i øverste venstre
hjørne en indrammet tekst, der - som et påbud om fædrelandskærlighed - lyder "Lieb Vaterland maglt ruhig sein". Tilsammen danner disse tre billeder en diagonal, der skærer den
halve ellipseform, som familien og hunden udgør.
Under billedets vittige titel "Hurrah, die Butter ist alle!"
er Hitlers "højre hånd", den nazistiske udenrigsminister
Göering citeret for at have sagt: "Erz hat stets ein Reich
stark gemacht, Butter und Schmalz haben h"chstens ein Volk
fett gemacht". Det drejer sig om to hovedsætninger, hvor der
via deres sidestilling er trukket en kontrastfyldt parallel
mellem rige og folk, jern og smør/fedt, stærkt og tykt. Jern
er accentueret ved egenskaben styrke og får dermed en positiv værdiladning (det, der er stærkt, gør stærk), mens smør
er gjort til noget negativt ved, at det forbindes med fedme
(det, der er fedt, gør fed). Med denne op- og nedprioritering, parret med en appel til folkets nationalfølelse, argumenterer G"ering for, at landet bruger penge på udbygning af
sværindustrien på bekostning af fødevarer.
Heartfield har taget G"ering på ordet ved at bruge det imod
ham gennem en visuel parafrase. Via fotomontagens bogstavelige visualisering af citatet analyserer Heartfield udtalelsens indhold og fremstiller den yderste konsekvens af at æde
magthaverens manende ord råt. Fotomontagen afspejler argumentets absurditet - den afdækker nazistens autoritære retorik som vildledende og dybest set inhuman, da den opfordrer
"folket" til at tilsidesætte basale behov for "fædrelandets"
skyld. Billedet er en direkte afsløring af, hvad der indirekte er blevet sagt.
Kombinationen af forskellige fotografier får her - som i de
foregående fotomontager - en symbolsk tegnværdi ved, at billeder af objekter, der ikke er fotograferet sammen (52), her
er klippet sammen i et billede i overenstemmelse med en konvention. I dette tilfælde handler konventionen om antitesen.
Heartfield har, lig Göering, konfronteret modsætninger: familien/folket i ellipsen kontra autoriteterne/riget på diagonalen og mennesket versus jernet. Men når antitesen forstås som en modsigelse (53) viser det egentlige antitetiske
sig ved, at billedets bogstavelighed (der betones af titlens
ironiske jublen over, at smørret er sluppet op, så man kan
nyde noget nærende jern til middag) modsiger Göerings ønske
om, hvordan ordene skulle opfattes. Citatet er her objektet
for fotomontagen, der symboliserer kløften imellem "folkets"
og "rigets" interesser, som kommer til udtryk i citatet. Fo-
tomontøren John Heartfields formål med dette er at gøre folket - alias de passive "ord-konsumenter" - bevidste om dette
misforhold.
Et fotografi dokumenterer, at det afbildede eksisterede i
hvert fald i det øjeblik, billedet blev taget, og på fotografiet har det fortsat en eksistens. Da fotomontagen består
af sådanne aftryk og udsnit af den visible virkelighed, hvor
heterogene størrelser er forenet på (fysisk) umulige måder,
er dens effekt fremmedgørelse; det betyder, at oplevelsen af
uvirkelighed virkeliggøres via fotomontagen. Fotografiets
force er altså netop, at det vækker genkendelse gennem dets
nære forbindelse til den synlige verden, hvilket er midlet
til at opnå en alienerende virkning i de fotomontager, jeg
har gennemgået i denne opgave.
I disse billeder er hensigten ikke at illudere virkelighed
men at vise alternative tolkninger af virkeligheden i symbolsk form. Ved at relatere samspillet mellem fotomontagerne
og fotomontørernes egen forståelse af dem til Peirce' tegnteori, er jeg nået frem til de resultater, som følger. Dadaisternes symbolik kan karakteriseres som metaforer på forholdet mellem menneske og "maskine" i bredeste forstand,
d.v.s. ordet maskine forstået både konkret og som et billede
på rigide strukturer i de vesteuropæiske samfund. Disse systemers stivhed førte for dadaisterne til kaotiske tilstande
og følelsen af uvirkelighed. Surrealismen, som jeg har eksemplificeret ved Max Ernst, henter sin symbolik i den uhæmmede fantasis (det ubevidstes) lovløse billedkonstellationer, hvori der gemmer sig en anden virkelighed. Og John
Heartfields symbolik stammer fra samfundsmæssige interessemodsætninger, hvilket er hans virkelighedstolkning.
Jeg har endvidere været inde på montageteknikken som et symbol på frihed, hvilket er en fællesnævner for dadaismens og
surrealismens fotomontager. Dette handler om det tilfældige
sammentræf mellem forskellige fotografiers udsnit af virkeligheden. Men hvor en fotograf ikke kan komponere, og hvor
dadaisterne ville dekomponere, kan man i John Heartfields
fotomontage se en komposition af foto-fragmenter; fotomontøren kan m.a.o. styre elementernes forhold til hinanden. Dette ophæver dog ikke billedets heterogenitet men forhøjer i
stedet uvirkelighedseffekten.
Essensen af fotomontagen er dekonstruktion og omredigering
af virkeligheden, da den består af og bygger på fragmenter.
Heri ligger dens fællestræk med filmen, som i og med montageteknikken ikke blot griber ind i og ændrer på tidsbegrebet
men også udfordrer synssansen og måden at forstå verden på.
Storbyen udgør fra starten af det 20. århundrede de omgivelser, som store dele af den vesteuropæiske befolkning færdes
i; hvis denne livsform omfatter flere og forskelligartede
synsvinkler svarende til flere virkelighedstolkninger, bliver montage-/collageformen den billedtype, der mest præcist
skildrer dette. Og her ved slutningen af det 20. århundrede
lever formen videre i politisk satire, i billedkunsten og
ikke mindst i reklamen.
(1) Galassi, s. 153-55.
Litteraturliste
Ades, Dawn: "Photomontage" fra serien "World of Art", Thames
and Hudson, (1. udg. 1976) 2. udg., London 1992.
Barthes, Roland: "Det lyse kammer. Bemærkninger om fotografiet", (1980), Rævens Sorte Bibliotek/politisk revy, København 1983.
Benjamin, Walter: "Kunstværket i den tekniske reproduktions
tidsalder" (1936), i: "Kulturindustri", Rhodos, København
1973.
Fer, Briony og Batchelor, David m.fl.: "Realism, Rationalism, Surrealism: Art between the Wars" fra serien "Modern
Art - Practices and Debates", Yale University Press, London
1993.
Frank, Hilmar: "Heartfields Bildsprache und ihre Voraussetzungen", i: Pahnicke, Peter og Honnef, Klaus (red.): "John
Heartfield", Akademie der Knste zu Berling, der Landesregierung Nordrhein-Westfalen und des Landschaftsverbandes
Rheinland, DuMont Buchverlag, K"ln, 1991.
Galassi, Peter: "Before Photography. Painting and the Invention of Photography", The Museum of Modern Art, New York
1981.
Gunder Hansen, Niels: "Sansernes sociologi. Om Georg Simmel
og det moderne", Tiderne Skifter, København 1991.
Harrison, Charles og Franscina, Francis m.fl.: "Primitivism,
Cubism, Abstraction: The Early Twentieth Century" fra serien
"Modern art - Practices and Debates", Yale University Press,
London 1993.
Hauser, Arnold: "I filmens tegn", i: "KUNSTENS OG LITTERATURENS SOCIALHISTORIE", bind II, (Mnchen 1953) Rhodos, København 1979.
Hausmann, Raoul: "Photomontage" (1931), i: Phillips, Christopher (red.): "Photography in the Modern Era. European Documents and Critical Writings, 1913-1940", The Metropolitan
Museum of Art/Aperture, New York 1989.
Heard Hamilton, George: "Painting and Sculpture in Europe,
1880 to 1940", Pelican History of Art, Yale University Press
(1967), London 1993.
Judkins, Winthrop: "Towards a Reinterpretation of Cubism" i:
"The Art Bulletin", no. 30, 1948.
Kracauer, Siegfried: "Massens ornament" (1927), i: Fausing,
Bent og Larsen, Peter: "Visuel kommunikation", bind 2, Medusa, København 1980.
Pahnicke, Peter og Honnef, Klaus (red.): "John Heartfield",
Akademie der Knste zu Berlin, der Landesregierung Nordrhein-Westfalen und des Landschaftsverbandes Rheinland, (DuMont Buchverlag, K"ln 1991) Henry N. Abrams, New York 1992.
(Engelsk udgave).
Peirce, Charles Sanders: "Logic as Semiotics. The Theory of
Signs", i: "Philosophical Writings of Peirce", Dover Publications Inc., New York 1955.
Reeh, Henrik: "Storbyens ornamenter. Siegfried Kracauer og
den moderne kultur", Odense Universitetsforlag, Odense 1991.
Scharf, Aaron: "Art and Photography", Allen Lane The Penguin
Press, London 1969.
Van Deren Coke: "The Painter and the Photograph from Delacroix to Warhol", University of New Mexico Press, Albuquerque 1964.
Billedfortegnelse
(A) Paul Citroën: "Metropolis", 1923, fotomontage, 76,1 x
58,4 cm - i: Ades, Dawn: "Photomontage", s. 99.
(B) Braque, Georges: "Havn i Normandiet" (*) / "Harbour in
Normandy", 1909, olie på lærred, ca. 81,28 x 81,28 cm - i:
Heard Hamilton, George: "Painting and Sculpture in Europe,
1880 to 1940", s. 239.
(C) Pablo Picasso: "La Suze (Glass and Bottle of Suze)", november 1912, collage af papirer med påtryk, gouache og trækul på papir, 65 x 81 cm - i: Harrison, Charles: "Primitivism, Cubism, Abstraction", s. 86.
(D) Hannah H"ch: "Das schöne Mädchen", 1920, fotomontage/collage på papir, 35 x 29 cm - i: Fer, Briony: "Realism,
Rationalism, Surrealism", s. 165.
(E) Raoul Hausmann: "Dada siegt!" / "Dada Conquers!", 1920,
fotomontage/collage af fotos og papir - i: Ades, Dawn: "Photomontage", s. 28.
(F) George Grosz og John Heartfield: "Leben und Treiben in
Universal-City, 12 Uhr 5 mittags", 1919, fotomontage/collage
af fotos, tekstudklip og tegninger, (mål ikke angivet) - i:
Ades, Dawn: "Photomontage", s. 32.
(G) Max Ernst: "Den morderiske flyvemaskine" (*) / "The Murderous Aeroplane", 1920, fotomontage, 5,8 x 14,3 cm - i:
Ades, Dawn: "Photomontage", s. 115.
(H) Max Ernst: "Die Anatomie als Braut"/"Anatomy as Bride",
1921, fotomontage, 11 x 8 cm - i: Fer, Briony: "Realism, Rationalism, Surrealism", s. 45.
(I) Salvador Dali: "Banlieue de la ville paranoaque-critique; apres-midi sur la lisire de l'histoire europenne" / "Suburb of the Paranoic-critical Town; Afternoon on the Outskirts of European History", 1936, olie på lærred, 46 x 66 cm - i: Fer, Briony: "Realism, Rationalism, Surrealism", s. 221.
(J) John Heartfield: "Hurrah, die Butter ist alle!", 19. december 1935, fotomontage, 38 x 27 cm - i: Fer, Briony: "Realism, Rationalism, Surrealism", s. 329.
(*) Mine oversættelser af billedernes engelske titler...som
er oversat fra tysk (!)
© 1984-2006 Af Anne-Marie Rasmussen
(2) Belysningen og / eller fordelingen af lys og skygge kan
desuden falde anderledes ud på det færdige billede.
(3) Scharf, s. 110.
(4) Galassi, s.
(5) Barthes, s. 104.
(6) Ibid., s. 114.
(7) Peirce, s. 99-104. Peirce's tegnteori er tredelt (triadisk) og består af et tegn (et repræsentamen), dets objekt
og en interprætant. Tegnet står for noget - det henviser til
et objekt, og hvad dette er, afgøres med interprætanten, som
er den tolkende instans. Peirce klassificerer tegn efter tre
principper (trikotomier) der bestemmes førsteheden, andetheden og tredjeheden - og på hver af disse niveauer forekommer
tre typer tegn. På førstehedens niveau ses tegnet som sig
selv og er differentieret i følgende tegntyper: "qualisign",
der betegner en kvalitet, "sinsign", der er en aktuel ting
eller begivenhed og "legisign", der er tegn i kraft af en
lov/konvention (som sådan er det ikke et enkelt objekt men
en type). På andethedens niveau ses tegnet i relation til
sit objekt; her er tegnene følgende: "icon", som henviser
til objektet (hvadenten dette har en fysisk eksistens eller
kun eksisterer som et begreb, en id) ved nogle fælles karakterer og kvaliteter (dette indebærer ikke nødvendigvis en
ydre lighed mellem tegn og objekt), "index", som er eksistentielt relateret til objektet og "symbol", som refererer
til objektet i kraft af lov. På tredjehedens niveau ses tegnet i forhold til, hvordan interprætanten repræsenterer det,
hvilket udarter sig i følgende tegn: "rhem", der for interprætanten er tegn på mulig eksistens, "dicisign" (eller "dicent sign", der for interprætanten er tegn på faktisk eksistens og "argument", der for interprætanten er tegn på lov
og objektets nødvendige eksistens.
(8) Ibid., s. 106.
(9) Scharf, s. XII.
(10) Benjamin, s. 63.
(11) Harrison, s.34-5.
(12) Gunder, s.158.
(13) Reeh, s. 40.
(14) Pahnicke, s. 53.
(15) Kracauer brugte senere (efter at have skrevet essay'et
"Massens ornament") udtrykket "rumlige billeder" om de geometriske former. Fer, s. 142.
(16) Fausing, s. 336f.
(17) Haus er, s. 463-67.
(18) Hauser, s. 467.
(19) Ibid., s. 468.
(20) Benjamin, s. 80.
(21) Ibid., s. 79-85.
(22) Ibid., s. 76-77.
(23) At Benjamin her fortrinsvis tænker på det traditionelle (klassiske) maleri og knap så meget på det moderne, bliver
tydeligt, når man inddrager Georges Braques maleri (B), hvor
motiverne - som i en film - er "dissekeret" i småstykker,
hvilket korresponderer med forskellige synsvinkler og tidsafsnit inden for samme (billed)ramme.
(24) Benjamin, s. 80.
(25) Harrison, s. 87.
(26) Alfred Barr har beskrevet dette aspekt ved kubismen som
"an emphasis not upon the reality of the represented objects
but upon the reality of the painted surface", hvilket bliver
aktuelt i den kubistiske collage. Citatet er fra Judkins,
s. 270.
(27) Heard Hamilton, s. 246-47.
(28) Fer, s. 30.
(29) Fer, s. 31.
(30) Ades, s. 12.
(31) Hausmann, s. 179.
(32) Coke, s. 259.
(33) Min oversættelse af "First Dada Speech in Germany" fra Fer, s. 41.
(34) citeret i Fer, s. 41.
(35) Hausmann, s. 178-79.
(36) Coke, s. 259.
(37) Ades, s. 13. (Dette er Ades' pointe.)
(38) Se note (7) under side 4.
(39) Heard Hamilton, s. 388-89.
(40) Fer, s. 52 / Heard Hamilton, s. 389.
(41) Scharf, s. 222.
(42) Ibid., s. 198. Andr Breton kaldte automatskriften for
"a true photography of thought", hvilket ligeledes refererer
til "index"-tegnet, d.v.s. automatskriften som indeksikalt
forbundet med tanken.
(43) Ades, s. 111.
(44) Jeg har taget billeder fra Ernst' dada-tid med under
dette afsnit, da han allerede på dette tidspunkt begyndte at
producere billeder, der matchede med surrealismens id er.
(45) Scharf, s. 222. Ernst omskriver her en sætning fra n
af surrealisternes inspirationskilder Lautramont: "as beautiful as the chance encounter on a dissecting table of a
sewing machine and an umbrella", citeret i Ades, s. 115.
(46) Hamilton, s. 389.
(47) Scharf, s. 226 ( + Hamilton, s. 405).
(48) Fer, s. 172.
(49) Pahnicke, s. 260.
(50) Ibid., s. 40.
(51) citeret i Pahnicke, s. 14. John Heartfield taler her om
avisernes manipulation med fotografier (via tekster) under
1. verdenskrig.
side 13:
(52) John Heartfield kaldte sine billeder for fotomontager
uanset, om de bestod af sammenklippede foto-fragmenter eller
var iscenesatte fotografier - og billedet "Hurrah, die Butter ist alle!" er en kombination af begge dele. Når man kigger nøje efter, ses det tydeligt, at f.eks. kvinden med cykelstyret faktisk er fotograferet i netop den situation.
Dette faktum rokker dog ikke ved fotomontagens symbolik, da
et fotografis iscenesættelse gør det til et symboltegn (i
Peirce' tegnteori).
(53) Frank, s. Hegels filosofi.